16. jun. 2018

Undervisningsmateriale: "Tænk-Selv-Opgaver" #4 ("Eventyrspørgsmål")

I eventyr er alt muligt...også det umulige.
I disse 3 delopgaver skal eleverne prøve at udtænke, beregne og estimere på størrelser fra eventyrverdenen.
Hvor stor var hunden med øjne som rundetårn og hvor stor er Valhal? m.m
Disse "Eventyrspørgsmål" sætter fantasien, forestillingsevnen og de små grå på arbejde.
Sværhedsgrad: SVÆR.

Elevens eksemplar:
http://causasui.dk/Undervisningsmateriale/T%C3%A6nkSelvOpgaver4_CausaSui_ELEV.pdf


Lærerens eksemplar:
http://causasui.dk/Undervisningsmateriale/T%C3%A6nkSelvOpgaver4_CausaSui_L%C3%86RER.pdf


Målgruppe:
8.-10. klasse samt gymnasiet. Sværhedsgraden er høj.
Også egnet som ekstraundervisningsmateriale til særligt dygtige elever.
Kan fx anvendes som et projekt i matematik. Evt. med tværfaglig karakter sammen med dansk, hvor begreber som ”realisme” og ”overdrivelse” er helt oplagte at inddrage 😉

Indledning:
Hvordan svarer man på noget, som ikke har et svar, men hvor svaret højst kan blive et fornuftigt estimat?
Spørgsmålene tager udgangspunkt i oplysninger fra eventyrernes verden.
I eventyrernes verden kan alt lade sig gøre. Også det umulige. I eventyrernes verden bliver der beskrevet mange fantasifulde koncepter, væsner eller bygninger, og vi tænker måske ikke altid over implikationerne af det vi læser. Men hvad hvis man lavede beregninger på nogle af de fantasifulde beskrivelser, vi finder i eventyrerne. Hvilke ekstra erkendelser, om dimensioner, får vi så? Og har disse erkendelser en konsekvens for analysen, forståelsen eller tolkningen af et eventyr?

Formål:
Spørgsmålene er i den svære ende og kræver en veludviklet form for kreativitet og fantasi for at kunne løse dem. Ingen af spørgsmålene har entydige eller endegyldige svar. Alle svar kræver at eleven gør sig en masse overvejelser, finder nogle tilnærmelsesvis korrekte mål og på den måde finder frem til (sjusser sig til) det mest fornuftige estimat.
Selvom spørgsmålene tager udgangspunkt i eventyr, er spørgsmålene meget relevante i forhold til at besvare eller estimere spørgsmål eller udfordringer fra den virkelige verden. I den virkelige verden kunne man blive udsat for spørgsmålet, ”Hvis der kommer 79 gæster til festen, hvor stort et festtelt skal vi så bruge?”.
Eleverne trænes til at opsøge den viden, som skal bruges, for at kunne besvare spørgsmålene. Eleverne trænes også i at kunne tænke selv og lave fornuftige estimater ud fra givne forudsætninger.
Det er også vigtigt at lade eleverne forstå, at nogle af spørgsmålene bedst lader sig besvare med et spænd i stedet for et enkelt tal – og at det er metoden for at finde svaret, fremfor selve svaret, som er det vigtigste.
Alle hjælpemidler er tilladte!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar