28. maj 2018

Undervisningsmateriale: Tænk-selv-opgaver#2 ("Hvad er et godt spørgsmål?")


Her kommer endnu en tænk-selv-opgave.
Første tænk-selv-opgave omhandlede det at søge svar.
Denne tænk-selv-opgave omhandler "det gode spørgsmål".


Denne opgave kræver elevens evne til at tænke, reflektere og være kritisk.
Eleverne skal ikke opsøge svar, men kun reflektere over og konstruktivt kritisere nogle uheldigt formulerede spørgsmål - med det mål selv at eleverne selv bliver bedre til at formulere skarpe og præcise spørgsmål.


Find opgaven i PDF-format her:

Elevens eksemplar:
http://causasui.dk/Undervisningsmateriale/T%C3%A6nkSelvOpgaver2_CausaSui_ELEV.pdf


Lærerens eksemplar:
http://causasui.dk/Undervisningsmateriale/T%C3%A6nkSelvOpgaver2_CausaSui_L%C3%86RER.pdf




Målgruppe:
6. til 10. klasse
Kan bruges som del af et undervisningsforløb i fx dansk, samfundsfag, filosofi, orientering eller som vikarmateriale. Spørgeskemaet kan fungere som lektier eller som arbejde i klassen. Ved arbejde i klassen får eleverne 25-45 minutter til løse så mange opgaver, som de kan, og de sidste 20-45 minutter er fælles gennemgang, snak og drøftelser omkring spørgsmålene og deres svar/overvejelser.

Formål med opgaverne:
Eleverne styrkes i at tænke selv.
Spørgsmålene i denne opgave er ikke tænkt, som spørgsmål man kan svare på. Hvert spørgsmål har en eller flere indbyggede fejl, og det er op til eleven at finde og reflektere over disse fejl.
Hvis man vil have det rette svar, skal man også kunne stille det rette, og præcise, spørgsmål.
Spørgsmålene skal plante en grundlæggende sund skepsis i børnenes hoveder, en evne til at tænke kritisk, samt en indsigt i hvordan spørgsmål kan være formuleret mere end mindre heldigt.
Når opgavebesvarelserne gennemgås skal dette meget gerne have form som en fælles diskussion i klassen hvor eleverne, i samspil med læreren, kan komme med deres filosofiske / kritiske / skepsiske / reflekterende / forbedrende input til spørgsmålene.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar