20. apr. 2019

Undervisningsmateriale: "CPR-numre" (Hyg med CPR-numre og Modulus 11)

Ekstraopgaver

Jeg er blevet spurgt af flere undervisere, om jeg kan lave undervisningsmateriale, som egner sig som "skæve ekstraopgaver", fx i forbindelse med undervisningsdifferentiering.

Her kommer et bud på dette.

Elevens materiale (HENT PDF)
Lærerens materiale (HENT PDF) 
Lærerens materiale (EXCEL-dokument til opgave 4+5)
- Dette dokument er til inspiration for hvordan man opgave 4+5 kan løses.

CPR-NUMRE


Målgruppe:
Udskoling / gymnasiet. Matematik, Samfundsfag.
Særligt egnet som ekstraopgaver / undervisningsdifferentiering eller som projekt.

Indledning:
Fra 1968 og hen til 1. oktober 2007 har danske CPR-numre været underlagt Modulus-11. Dvs. man har ved hjælp af den matematik, der ligger bag Modulus 11, kunne regne ud, om et CPR-nummer var ægte eller ej.
Det er hovedsagelig dette matematiske princip, som dette opgaveark tager udgangspunkt i.

Formål:
At give eleverne indsigt i CPR-numres opbygning og Modulus 11.
At give eleverne et emne med (ekstra)opgaver, som er lidt ”skæve” i forhold til mere konventionelle matematikopgaver

Ingen kommentarer:

Send en kommentar