1. jan. 2019

Det lignede magi

Indledning:
Mange gange kan vi få en følelse af, at noget er magisk eller måske direkte overnaturligt.
Tryllekunstnere, mentalister og illusionister er bl.a. gode til at spille på denne følelse. De laver noget foran vores øjne, som vi ikke føler, vi kan forklare fornuftigt. Det må være sand magi… Og fra tid til anden oplever vi ting i verden omkring os, som næsten virker helt uforklarlige.
Hvis vi omvendt kunne demonstrere alle funktionerne på en smartphone for en 900-tals viking, så ville vikingen helt sikkert også være overbevist om, at denne smartphone var trolddom og magi, selvom vi andre ville vide, at dette ikke var tilfældet.

Formål:
En væsentlig lærdom at give børn og unge mennesker, i forbindelse med naturvidenskab, er, at bare fordi noget ligner magi (overnaturligt), betyder det ikke, at det er magi. Det kunne jo også tænkes, at det bare var os, som ikke havde forklaringen. Denne lektion skal give eleverne en følelse af ydmyghed, overfor det de ikke kender til – og en forståelse af at kompliceret teknik kan ligne magi.

Den korte version:
Denne opgave er et simpelt ”tanke-overførelsestrick”, som vi med lidt list og snilde godt kan få mange til at tro er magi. Noget som de ikke kan forklare. Eleverne vil først opleve, hvordan to personer kan overføre tanken om et spillekort til hinanden. Og til sidst vil de lære, hvordan de selv kan gøre det, og skabe deres egne hemmelige kommunikationssystemer. Derfra kan læreren vælge at fortsætte ud af en eller flere tangenter, som har relation til emnet (se nedenstående idéer til tangenter).

Link til PDF-fil (undervisningsmateriale):
http://causasui.dk/Undervisningsmateriale/Det%20Lignede%20Magi_L%C3%86RER.pdf

Ingen kommentarer:

Send en kommentar